Fredag kveld kl 17.00 reiste 12 vandrere og 2 ledere i retning Sirdalen. Målet var Ådneram hvor vi skulle overnatte første nat.
Vi var ikke kommet langt før det sluddet godt og Jane var glad at Truls hadde vært grei å skifte dekk på bilen før vi startet. Med 12 ungdommer i 2 biler har vi en kostbar last og det er vi fullt klar over. Selv om det var en av speiderne som lurte på om jeg snakket om den nye hengeren til Rovernes beredskaps gruppe (RBG) som vi hadde med, når jeg snakket om dyrebar last
:-)
Vi snek oss oppover og ved Østebø var det skikkelig vintervei. Det var glatt og det snødde, men vi kom heldigvis til å kjøre rett bak brytebilen.
Vel fremme fikk vi etter litt om og med ( dvs kjettinger)  installert oss i beredskaps hyttene på Ådneram. Da ble det fyr i ovnen og tomatsuppe på bordet. Takket være Hanne og Mari som alltid er villige til kjøkkenjobben.
Etter maten var det tid for litt hjernetrim med kart og kompass før vi køyet inn etter en lang dag med skole/jobb og reise.

Lørdag opprant med skyfri himmel og SOL. Hvis vi ikke hadde vist bedre kunne vi tro det var påske. FANTASTISK. Vi fikk fort spist/ryddet og pakket for å dra innover Lyse veien mot Børsteinen. En ekstra sjekk på kjettingene før Hege og Jane startet sine OFF ROAD busser og begynte oppstigninger over Sirikrog.
Å for et syn. Det var blikk stilt i heia. Sol, snø, blå himmel og en fantastisk gjeng med ungdommer. Vi er heldig tenkte jeg. Å få være med disse flotte ungdommene på tur. Syns uendelig synd om de som da vandret rundt på Kva.......

Etter omtrent en halv times trasking i knehøy snø kom vi frem til Børsteinen. Her ble de fyring i ovnen og spising av nistepakken i solveggen. Noen gikk tur andre var på lemen- jakt og atter andre lekte i snøen. Det ble mange røde kind rundt middagsbordet da vi endelig kom inn i varmen om kvelden. Etter god gryterett, litt godteri og et par omganger med "Gruble" begynte de første å finne sengen og rundt kl 24.00 var det ro i hytten. Alle sov søtt etter en god dag med mye frisk luft.

Søndag viste seg med  like fint vær og det var nesten litt trist at vi måtte hjem. Men men, slik er det nå en gang, og vi tar med oss mange gode minner fra en flott tur og begynner straks å planlegge nye turer :-) For dette vil vi gjøre igjen.

Helgen var ment som et lite lynkurs, og det ble det. Nå vet vandrerne i Riska hvordan man gjør når man besøker turistforeningens hytter på fjellet, og vi håper  de vil bruke dette fantastiske tilbudet i årene fremover.

Hege og jeg takker for en flott tur i lag. Vi gjør det gjerne igjen.